1.0
PENGENALAN
Bimbingan
Kaunseling ini pada asasnya mempunyai pelbagai takrifan yang dikemukakan oleh
ahli-ahli psikologi. Setiap takrifan ini, dihuraikan oleh ahli-ahli psikologi
ini mengikut falsafah dan aliran pemahaman masing-masing. Menurut Kamus Dewan Edisi
Ketiga (1997:159), menjelaskan maksud bimbingan ialah perbuatan membimbing,
memberi petunjuk atau memimpin seseorang dan orang yang terlibat dalam
perbuatan membimbing dikenali sebagai pembimbing. Selain itu Othman Mohamed
(2000) juga mendefinisikan bimbingan sebagai sebahagian daripada proses
menolong. Proses ini meliputi bagaimana sesuatu arahan diberikan secara teratur
dan tersusun serta mengandungi maklumat yang sesuai untuk menentukan pencapaian
matlamat oleh orang yang menerima. Biasanya ia merujuk kepada menentukan
kebajikan dan perkembangan dirinya.
Bantuan
yang diberikan oleh seseorang sama ada lelaki atau perempuan yang memiliki
peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu setiap peringkat
usia untuk menolongnya mengarahkan kegiatan hidupnya sendiri; membuat pilihan
hidupnya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri. Takrifan bimbingan ini
merujuk kepada pendapat Crow dan Crow (1960). Manakala menurut Shertzer dan
Stone (1971), menyatakan bimbingan merupakan proses menolong individu memahami
diri sendiri serta alam sekelilingnya. Proses ini sentiasa berterusan dan
memerlukan jangka masa yang lama untuk melihat hasilnya. Huraian secara
terperinci mengenai takrifan ini diperjelaskan oleh Tang Chee Yee (1991:1).
Maksud menolong bermakna bantu, assisting
dan availing seseorang individu dalam
menyelesaikan hal yang berkaitan dengan perkembangan dan kepuasan kehidupan
peribadi dan sosial. Perkataan memahami diri pula ialah bagaimana seseorang
individu itu memahami identiti diri, kelebihan dan kekurangan yang dimiliki.
Seterusnya alam sekeliling pula ialah merujuk kepada keadaan yang berlaku di
sekitarnya dan peluang-peluang yang harus direbut.
Takrifan
kaunseling sering ditafsirkan sebagai satu bentuk nasihat. Namun ia bukan hanya
nasihat semata-mata disebabkan wujunya unsur nasihat ini. Pada asasnya
kaunseling berasal dari perkataan Inggeris iaitu counseling yang bermaksud menolong. Namun begitu terdapat pelbagai
takrifan lain berkenaan dengan maksud kaunseling ini antaranya ialah Blocher
(1974) merumuskan bahawa kaunseling ialah satu proses menolong individu
mengenali diri sendiri dan cara berinteraksi dengan keadaan persekitarannya.
Pada masa sama individu ini dapat memperkembangkan potensi diri untuk masa
depannya. Kaunseling menurut takrifan Shertzer dan Stone (1968), membawa maksud
proses interaksi seseorang individu dalam memahami diri sendiri serta keadaan
sekelilingnya. Proses ini melibatkan penetapan matlamat dan nilai hidup yang
dibentuk dan dijelaskan sehingga dapat mecapai keputusan yang wajar untuk masa
depannya.
Kaunseling
juga ialah satu keadaan dimana proses untuk membantu individu yang bermasalah,
Krumboltz dan Thoreson (1976). Selain itu, ia juga merujuk kepada bagaimana
membantu seseorang individu untuk menyelesaikan masalah personal, perasaan dan
cara untuk membuat keputusan. Seterusnya kaunseling juga merupakan satu proses
pertemuan secara interaktif iaitu bersemuka antara kaunselor dan klien sehingga
berlaku perubahan pada diri klien tersebut, Patterson dan Eisenberg (1983).
Oleh itu, maksud kaunseling dapat disimpulkan sebagai suatu proses bantuan
secara profesional untuk bimbingan klien memahami dirinya dan suasana
sekelilingnya. Bimbingan ini dilakukan sehingga kelihatan perubahan yang
positif kepada klien tersebut.
2.0
KEMAHIRAN
ASAS BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Kemahiran
Asas Bimbingan dan Kaunseling ialah cara-cara seseorang kaunselor menangani
atau berhadapan dengan kliennya melalui teknik atau kemahiran tertentu.
Kemahiran asas bimbingan dan kaunseling merupakan nadi perhubungan menolong di
antara kaunselor dan klien. Sekiranya tiada kemahiran asas dalam bimbingan
kaunseling, sesuatu proses kaunseling sukar berjalan dengan lancar. Bagi
mencapai perkhidmatan kaunseling yang cemerlang, seseorang kaunselor itu harus memahirkan
dirinya dengan menguasai pelbagai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan
kaunseling. Kemahiran ini amat penting ketika menyelesaikan masalah yang
dihadapi oleh klien. Kaunselor yang bijak dapat mengawal situasi sekiranya
klien itu berada di bawah tekanan emosi dan psikologi.
Kemahiran
asas bimbingan dan kaunseling ini mengutamakan komunikasi yang berlaku di
antara klien dan kaunselor. Komunikasi ini dikenali sebagai komunikasi
interpersonal. Komunikasi ini melibatkan kebolehan seseorang individu berinteraksi
secara bersemuka secara terus dengan individu atau kumpulan atau persekitaran
yang spesifik tanpa melibatkan sebarang perantaraan. Kemahiran ini penting bagi
seseorang kaunselor itu kerana ia berperanan mendengar masalah dari klien dan
mendapatkan maklumat melalui percakapan di antara klien. Oleh itu, hasilnya
melalui komunikasi interpersonal ini sesuatu konflik yang dihadapi klien dapat
diselesaikan. Komunikasi interpersonal berbeza dengan komunikasi verbal iaitu
lisan dan secara bertulis manakala bukan verbal ialah ekspresi muka, pergerakan
badan dalam kawalan, warna dan bunyi. Selain itu, komunikasi interpersonal juga
melibatkan eye contact, pergerakan
badan dan tangan. Kemampuan kaunselor mengendalikan sesuatu masalah klien tidak
terhad kepada sesuatu situasi malah situasi yang berlainan menjadikan klien ini
berasa lebih tenang dan selesa.
Keberkesanan
pengendalian sesi bimbingan dan kaunseling memerlukan kemahiran komunikasi
interpersonal yang tinggi oleh seseorang kaunselor. Kemahiran-kemahiran ini
meliputi corak perbualan positif secara lisan dan bukan lisan di antara
kaunselor dan klien. Seseorang kaunselor perlu bijak memainkan peranan dalam
memulakan perbualan agar klien berasa tidak selesa. Permulaan yang baik akan
mencorakkan perbualan yang positif dan merangsang klien untuk terus bercakap.
Begitu juga dengan kemahiran secara bukan lisan, dimana seseorang kaunselor
perlu menunjukkan keprihatinan di atas masalah yang dihadapi klien. Kemahiran
yang kedua pula ialah kaunselor perlu mendengar secara aktif iaitu menunjukkan
dengan penuh minat setiap pertuturan klien. Seterusnya kemahiran seseorang
kaunselor memberikan semangat dan motivasi kepada klien, kaunselor perlu bijak
memberi kata-kata perangsang agar klien berusaha dan mampu menghadapi
permasalahan. Kemahiran komunikasi interpersonal yang perlu lagi ada dalam diri
kaunselor ialah membenarkan klien menceritakan setiap butir peribadi dan
masalah yang dihadapi dalam keadaan bebas dan terbuka serta dilakukan secara
rela.
Pada
masa yang sama klien akan membuat penilaian tahap keberkesanan kemahiran
komunikasi interpersonal seseorang kaunselor itu menghadapi dan menangani sesi
kaunseling. Beberapa aspek yang dilihat oleh seseorang klien ialah pengendalian
sesuatu sesi kaunseling sama ada prosesnya berjalan secara cepat atau sangat
perlahan. Hal ini menarik minat klien untuk menjalani sesi kaunseling apabila
prosesnya berlangsung dengan cepat. Selain itu bahasa, nada dan pic yang
digunakan kaunselor juga merupakan aspek yang diambil kira oleh klien.
Seseorang kaunselor yang mahir komunikasi interpersonal akan menggunakan bahasa
yang mudah difahami dan dituturkan dalam nada yang rendah dan menggunakan pic
yang bersesuaian. Klien akan berasa tidak selesa dan takut apabila seseorang
kaunselor bercakap dalam suara yang nyaring. Selain itu corak perbualan juga
diperhatikan oleh klien, sama ada corak perbualan ini dalam bentuk formal atau
bukan formal. Seseorang klien lebih berasa santai apabila corak perbualan yang
digunakan oleh kaunselor adalah bukan formal. Klien mudah berasa terganggu dan
maklumat yang disampaikan juga tersekat-sekat sekiranya corak perbualan dalam
bentuk formal.
Selain
itu, klien juga melihat cara seseorang kaunselor itu memberi peluang klien
bercakap mengelak daripada mengganggunya ketika sedang bercakap. Klien turut
mengambil kira bagaimana cara seseorang kaunselor mengelakkan sebarang salah
faham yang timbul. Hal ini merujuk kepada situasi dimana sesi kaunseling yang
dijalankan melibatkan jantina yang berlainan. Bagi kaunselor yang bijak
menangani situasi ini, pemilihan tempat sesi kaunseling akan diambil kira bagi
mengelakkan timbulnya isu. Begitu juga cara seseorang kaunselor menggunakan
bahasa badan yang sesuai juga turut diambil kira oleh klien. Klien melihat
bagaimana seseorang kaunselor itu memberikan perhatian melalui bahasa badan
yang ditunjukkan. Pemilihan tempat juga merupakan aspek yang diberi penekanan
oleh klien untuk menjalani sesi kaunseling, seseorang kaunselor harus bijak
memilih lokasi dan masa yang bersesuaian untuk mengadakan sesi perbincangan
agar tidak wujud sebarang gangguan yang boleh mengganggu proses kelancaran
bimbingan dan kaunseling kelak. Seseorang kaunselor itu haruslah berusaha untuk
cuba mewujudkan suasana yang selesa kepada klien.
Seseorang
kaunselor dinilai melalui tahap penguasaan kemahiran komunikasi interpersonal
yang dimilikinya. Tahap ini yang akan
menentukan kejayaan sesuatu sesi bimbingan dan kaunseling yang diadakan.
Kemahiran-kemahiran ini ialah membina perhubungan, memberikan perhatian,
mendengar secara aktif, menggunakan bahasa yang sesuai, memahami pergerakan
badan dan memberi maklum balas yang sesuai.
Kemahiran
kedua ialah kemahiran membina hubungan. Kemahiran ini penting kerana kaunselor
dapat memastikan klien sentiasa berterusan memberi kerjasama dengan lebih yakin
dan proses kaunseling lebih lancar. Kemahiran ini dapat mendorong klien agar
berasa lebih tenang dan memberi persepsi yang positif untuk pertama kali.
Kaunselor perlu bijak mewujudkan suasana yang lebih selesa dengan memastikan
kesesuaian peralatan yang digunakan seperti kerusi dan meja. Suasana terapeutik
diwujudkan iaitu suasana aman dan tenang, menyediakan jarak ruang komunikasi
yang sesuai mengikut peringkat umur, jantina, budaya, latar belakang, agama dan
lain-lain.
Kemahiran
memberikan perhatian juga perlu dikuasai oleh kaunselor untuk menyemai
kebolehan dan merasai masalah yang timbul melalui perspektif klien. Kaunselor
memberikan perhatian kepada klien melalui sifat peramah yang dipamerkan dan
senyuman yang dilontarkan. Sifat ini akan mewujudkan suasana mesra dan tumpuan
perhatian serta menunjukkan perasaan autentik untuk kebaikan orang lain. Sikap
peramah kaunselor dapat membantu mencapai komunikasi dengan semua respon klien
secara empati, mewujudkan kesesuaian untuk berkongsi pengalaman dan perasaan
klien, dan dapat membuat penilaian pendapat dan perasaan orang lain. Selain itu
seseorang kaunselor itu perlu memberi perhatian secara jelas dan spesifik dan
mengambil masa untuk membuat refleksi mengenai masalah klien. Perhatian ini
juga difokuskan kepada tindakan, perasaan yang dialami klien dan sikap klien
sendiri. Malah, bertolak ansur dan berusaha mencari jalan penyelesaian yang
memenuhi kehendak klien. Perhatian kaunselor juga boleh difokuskan kepada
mendengar secara aktif perbincangan isu dan masalah yang dihadapi klien. .
Seseorang kaunselor perlu menunjukkan keprihatinan kepada klien untuk
menghilangkan rasa yang tidak selamat dan terancam yang dirasai oleh klien.
Kemahiran
seterusnya ialah mendengar secara aktif, iaitu kesediaan seseorang kaunselor
untuk mendengar permasalahan klien, tidak memberi perhatian kepada fikiran dan
masalah orang lain dan cuba memahami maksud yang hendak disampaikan oleh klien.
Kemahiran mendengar secara aktif memerlukan seseorang kaunselor memerhati mesej
yang cuba disampaikan oleh klien berdasarkan komunikasi verbal dan tingkah laku
bukan verbal. Contohnya apabila berdepan dengan klien yang sedang marah,
kaunselor perlu memberi galakan untuk klien terus bercakap dan meluahkan perasaan
marah tersebut. Kemahiran ini
diaplikasikan apabila kaunselor cuba menjalin hubungan dengan klien yang sedang
marah ini dan kaunselor menyampaikan semula apa yang telah klien ceritakan.
Pertanyaan yang pelbagai dan menunjukkan
minat yang mendalam dengan setiap butir penceritaan klien memerlukan proses
mendengar secara aktif. Dalam proses ini juga, kaunselor perlu memberi respon,
mempamerkan bahasa badan yang sesuai agar mesej ini dapat difahami klien bahawa
kaunselor sedang mendengar masalahnya.
Penggunaan
bahasa yang sesuai adalah salah satu kemahiran yang perlu dikuasai oleh
seseorang kaunselor. Kaunselor perlu memastikan setiap bahasa yang digunakan
difahami oleh ibu bapa terutamanya dalam menyampaikan maklumat berkaiatan
dengan pencapaian akademik, prestasi dan perancangan masa depan murid-murid.
Bahasa yang disampaikan oleh kaunselor perlu konsisten atau kongruen dengan
segala tindakan. Contohnya kaunselor menyatakan perasaan gembira dengan
pencapaian kliennya, dia sepatutnya menunjukkan nada suara dan pergerakan badan
menyampaikan mesej yang positif bahawa dia benar-benar gembira. Bahasa dan
pergerakan badan yang sesuai amat penting bagi kaunselor dalam berkomunikasi
dengan kliennya.
Seterusnya
kemahiran memahami pergerakan badan, apabila seseorang klien boleh memahami
pergerakan atau isyarat badan klien. Contohnya ekspresi muka dan postur tubuh.
Hal ini boleh diperhatikan semasa sesi soal jawab antara kaunselor dan klien melalui
cara pandangan, pandangan keliru, anggukan kepala, kesilapan dan penegasan
suara. Selain itu, cara-cara komunikasi yang dipamerkan oleh klien juga melalui
eye contact, ekspresi muka,
orientasi, sentuhan jarak antara klien. Kaunselor perlu mempamerkan sikap yang
tenang dan lebih kerap menggunakan eye
contact dengan klien. Sekiranya
kaunselor mempamerkan muka yang serius dan bosan menyebabkan klien akan hilang
minat untuk terus menyampaikan maklumat. Kaunselor tidak sepatutnya menunjukkan
pergerakan badan yang tidak senonoh atau kurang bersopan seperti badan bongkok,
mengeluarkan bunyi dengan jari tangan atau kaki, bermain-main dengan rambut.
Keadaan ini akan memberikan pelbagai maklum balas kepada klien seperti
mewujudkan suasana yang tidak selesa kerana klien mungkin beranggapan kaunselor
tidak memberi perhatian atau mendengar secara sambil lewa.
Kemahiran
yang terakhir ialah kemahiran memberikan maklum balas yang sesuai. Maklum balas
ini diibaratkan sebagai cermin dalam proses komunikasi kerana pesanan oleh
penghantar telah disampaikan kepada penerima. Selain itu ia juga merupakan satu
keadaan penerima menghantar balik pesanan kepada penghantar melalui tanggapan
yang dibuat. Maklum balas ini melibatkan komunikasi dua hala dan berlaku dengan
pelbagai cara. Contohnya kaunselor mengulangi apa yang telah diperkatakan untuk
mendapatkan maklum balas dari klien. Pada masa sama klien juga boleh
mengemukakan soalan untuk mendapat maklum balas positif dari kaunselor. Maklum
balas ini penting untuk kaunselor mendapatkan maklumat bagi tujuan memberikan
elaborasi terhadap respon klien. Selain itu ia juga memberi cadangan atau
pilihan mengenai persepsi klien terhadap diri sendiri dan situasi yang dihadapi
sebagai bantuan kepada klien untuk memberi perhatian kepada perasaan sendiri.
Tujuan maklum balas ini juga untuk membuat semakan persepsi dan ringkasan
terhadap apa yang telah dipelopori oleh kaunselor dan klien.
Pelbagai
kemahiran asas yang lain harus juga dikuasai oleh kaunselor seperti kemahiran
memberi perhatian termasuklah pengamatan mengenai cara-cara menentukan
kedudukan klien, relaks secara fizikal dan pemerhatian segala gerak geri klien,
postur badan iaitu kaunselor duduk secara mencondongkan badan ke hadapan
menghadap klien, intonasi suara yang melambangkan emosi seperti ketinggian atau
kelembutan suara, kelajuan sesuatu sebutan perkataan. Kemahiran ini juga
memerlukan kaunselor peka terhadap suara-suara separa bahasa seperti mengeluh,
menangis, tersedu-sedu dan lain-lain. Perhatian ke atas ekspresi wajah,
pandangan atau kontak mata, senyuman, pergerakan tangan dan kaki.
Kemahiran
membalas lisan iaitu penstrukturan berkaitan tentang penjelasan peranan
kaunselor atau guru pembimbing, peranan klien, penjelasan etika bimbingan dan
kaunseling serta tempoh masa yang diambil ketika sesi kaunseling. Dorongan
minimum ialah satu keadaan klien didorong untuk terus bercerita, kaunselor
memberikan perhatian dan klien memahami penjelasan yang diberikan. Selain itu
kemahiran mendengar juga penting untuk kaunselor atau guru pembimbing
menguasai. Kemahiran ini termasuklah mendengar secara fizikal, psikologi dan
melalui perasaan. Seterusnya ialah kemahiran menyoal mempunyai dua bentuk
soalan yang boleh digunakan iaitu soalan tertutup yang memerlukan jawapan yang
khusus, tepat dan tidak perlu penjelasan. Tujuannya untuk mendapat kepastian.
Manakala bagi soalan terbuka pula perlukan jawapan yang lebih jelas dengan
huraian yang panjang lebar untuk memberi peluang kepada klien meluahkan
perasaan, penyampaian maklumat tanpa rasa defensif, perkara atau hal yang
dibincangkan dapat diterokai dan dikembangkan serta lebih fokus dalam
perbincangan.
Kemahiran
merefleksi pula terdiri dari refleksi isi iaitu idea atau maklumat dinyatakan
atau diulang semula secara ringkas oleh kaunselor atau guru bimbingan
berdasarkan apa yang telah disampaikan oleh klien. Refleksi perasaan pula guru
bimbingan atau kaunselor mengulang semula pernyataan perasaan dan sikap seperti
yang dinyatakan oleh klien. Refleksi pengalaman berkaitan dengan guru bimbingan
atau kaunselor mengamati sendiri gerak geri tubuh badan klien ketika menceritakan
pengalaman atau luahan perasaan. Kemahiran yang berikutnya ialah kemahiran
memparafrasa iaitu memberikan respon terhadap ayat pendek setelah mendengar isi
atau pengamatan tingkah laku klien. Parafrasa sesuai digunakan sewaktu
peringkat awal sesi kaunseling. Kemahiran membuat penjelasan pula ialah
mendapatkan maklumat yang lebih mendalam secara jangkauan yang lebih jauh dari
topik yang dibincangkan. Secara tidak langsung ianya akan membantu kaunselor
mengetahui masalah dengan lebih dekat lagi.
Kemahiran
asas mengkonfrontasi juga perlu untuk dikuasai ketika situasi sesuatu hubungan
telah berjalan baik. Konfrontasi melibatkan keadaan seperti wujud percanggahan
terhadap apa yang klien katakan dan lakukan sama ada pada masa tertentu atau
pada masa lain. Percanggahan dengan tingkah laku dengan apa yang klien katakan.
Pengalaman yang tidak sama dilalui oleh klien dengan kaunselor serta pernyataan
dari kaunselor tentang tingkah laku klien yang tidak sesuai. Kemahiran
konfrontasi ini dapat membantu klien melihat pandangan baru dengan melihat
dirinya secara mendalam dan mengurangkan blind spot pada diri. Kemahiran
menginterpretasi pula ialah mengenai satu proses yang aktif oleh guru bimbingan
atau kaunselor memperjelaskan semula apa yang telah difahami melalui cerita dan
pengalaman klien. Tujuan penceritaan semula ini ialah untuk memberi perspektif
yang berlainan kepada klien dan dapat menimbulkan celik akal apabila ada
penambahan yang dibuat berkenaan dengan perkara atau perasaan tersembunyi
klien.
Kemahiran
merumus diaplikasikan oleh guru bimbingan dengan cara membuat ulangan semula
dan menjelaskan apa yang telah disampaikan oleh klien. Rumusan ini boleh
dilakukan sama ada pada awal sesi atau akhir sesi rundingan. Rumusan meliputi
rumusan kecil iaitu dilakukan beberapa kali bagi tujuan memberi ingatan kepada
klien mengenai perbincangan, semakan persepsi, fokus perkara dan lain-lain.
Bahasa yang disampaikan perlu dalam bahasa yang mudah difahami klien. Rumusan
yang kedua ialah rumusan besar iaitu apabila ingin menamatkan sesuatu sesi,
guru bimbingan atau kaunselor merumus kembali keseluruhan perkara yang
dibincangkan. Rumusan ini perlu bagi klien mengingat kembali dan memastikan
ketepatan maklumat mengikut fahaman guru bimbingan atau kaunselor. Rumusan ini
penting untuk merangka tindakan selanjutnya dan rumusan besar ini dilakukan
dalam satu sesi cuma sekali sahaja.
3.0
BIMBINGAN
INDIVIDU DAN BIMBINGAN KELOMPOK
Bidang
pendidikan memerlukan peranan guru untuk membimbing semua murid di bawah
jagaannya secara efektif. Bimbingan penting dalam pendidikan kerana dapat
membantu murid-murid yang menghadapi masalah ketika proses pembelajaran. Aspek
bimbingan memerlukan guru mengenalpasti murid-murid yang bermasalah seperti
lemah akademik dengan cara mencadangkan murid-murid ini mengikuti kelas
pemulihan bagi meningkatkan tahap pencapaian kendiri dalam melaksanakan tugasan
pembelajaran. Selain itu melalui perkhidmatan bimbingan ia juga membantu murid
yang cemerlang, pandai, berbakat, lembap serta cacat. Proses bimbingan pendidikan
meliputi tujuh aktiviti asas yang dilaksanakan iaitu memaklumkan, menasihati,
kaunseling, menilai, membolehkan, mengesyorkan dan memberi maklum balas.
Kebiasaannya,
murid-murid yang menjalani proses bimbingan mempunyai masalah seperti berkaitan
dengan kandungan kurikulum matapelajaran yang dipelajari tidak berseuaian
dengan tahap perkembangan kognitif murid tersebut, masalah teknik-teknik
pengajaran guru yang tidak difahami dan tidak berkesan, motivasi, konsep
kendiri dan perhubungan social yang rendah menyukarkan murid tersebut membina
hubungan di antara guru atau rakan sebaya, masalah kemiskinan yang dihadapi
murid berkenaan, krisis yang berkaitan dengan perkembangan mental seperti mudah
lupa atau susah untuk mengingati konsep atau formula yang diajar guru di dalam
kelas.
Justeru,
para guru perlu bersedia menghadapi semua krisis yang berkaitan dengan
akademik. Krisis ini memberi pengaruh yang kuat terhadap pembelajaran murid di
dalam kelas. Oleh itu, perkhidmatan bimbingan perlu kepada semua peringkat umur
murid-murid termasuk juga perkembangan kerjaya mereka. Masalah-masalah lain
yang turut dihadapi oleh murid-murid di sekolah dan perlu diberi perhatian
ialah berkaitan dengan kejutan budaya, krisis keluarga, konflik persahabatan
dan masalah dalam pembelajaran. Murid-murid yang menghadapi krisis kendiri dan
kerjaya perlu diberi keutamaan dalam memberi perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling. Terdapat dua jenis bimbingan dan kaunseling yang dilakukan iaitu
bimbingan individu yang memberi fokus terhadap satu masalah spesifik atau
bimbingan kelompok yang lebih menumpukan kepada isu-isu generik perkembangan sosial.
3.1
Bimbingan
Individu
Berdasarkan
takrifan Shertzer dan Stone (1981), berpendapat bahawa kaunseling individu merupakan satu proses interaksi yang menyediakan
hubungan bermakna mengenai diri dan persekitaran yang akan menghasilkan
matlamat dan nilai untuk perubahan tingkah laku pada masa hadapan. Manakala
menurut Blackma (1977) menakrifkan maksud kaunseling individu sebagai hubungan tolong-menolong yang unik apabila
klien berpeluang belajar, menghayati, berfikir dan berubah mengikut apa yang
difikirkan yang memberi faedah atau manfaat kepada dirinya.
Mengikut
pendapat Holland dalam Gibson Mitchell (1981), seseorang individu akan mendapat kepuasan yang lebih apabila
persekitaran kerja menepati minat mereka dan kerja yang bersesuaian dengan
minat mereka. Oleh itu, penting bagi seseorang murid itu didedahkan dengan
kerjaya yang bersesuaian dengan minat dan kelayakan akademik mereka. Pada masa
sama juga sebagai ingatan kepada klien kepentingan merancang kerjaya. Dari segi
kaunseling peribadi pula, seseorang individu itu perlu bersikap aktif dalam
kehidupan seharian bagi menyara kehidupannya sama ada dari aspek fizikal,
mental dan psikologikal. Selain itu ia merupakan penerokaan pertumbuhan dan
perkembangan diri klien, klien dibantu untuk memahami pelbagai masalah dan
keperluan yang berkaitan.
Bimbingan
individu melibatkan interaksi di antara dua individu iaitu kaunselor dan klien.
Kaunselor bersama-sama klien cuba menyelesaikan konflik kendiri yang dihadapi,
masalah perhubungan dengan orang lain, masalah psikologikal dan masalah
akademik. Hubungan terapeutik perlu dibina dalam sesi bimbingan individu untuk
memberi galakan kepada seseorang individu untuk mendalami kesusahan yang
dialami. Pada masa sama, kaunselor perlu mengambil kira perkembangan keperluan
khas murid seperti kematangan, bermasalah, kemurungan, kemiskinan dan
sebagainya.
Masalah
yang perlu diberi perhatian ketika mengendalikan sesi bimbingan individu ialah
masalah penyesuaiann diri dari satu tahap ke tahap yang lain, masalah
perhubungan dengan keluarga, kematian, kebimbangan, kemurungan, masalah
pemakanan, penderaan seksual, identiti seksual, pemikiran untuk membunuh diri,
masalah akademik dan imej dan masalah konsep kendiri. Konsep bimbingan individu
menjadikan seseorang guru seharusnya berperanan menolong murid-murid menguasai
diri sendiri dan bukan sekadar memberi nasihat. Bagi masalah murid yang
mempunyai konsep kendiri yang rendah atau sangat pemalu, guru harus memberi
perhatian dan bimbingan. Cara menangani murid yang mempunyai masalah ini ialah
dengan menggalakkan murid memberi penerangan mengenai sesuatu situasi semasa
dan perasaan yang mereka rasai. Murid mesti mengalami dan meluahkan semua emosi
yang dirasai secara eksplisit serta murid harus menyauarakan secara eksplisit
tentang keperluan-keperluan semasa dan masa depan mereka.
3.2
Bimbingan
Kelompok
Persekitaran
dan budaya banyak mempengaruhi corak kehidupan sesuatu kelompok. Pada asasnya
kelompok membawa makna ahli-ahli yang berada dalam kumpulan kecil atau
individu-individu yang dihimpunkan dalam satu kumpulan. Bagi Rogers (1967), kaunseling kelompok adalah merujuk kepada
orientasi masalah dan proses memulihkan seseorang mengikut kehendak ramai atau
keputusan secara umum. Kaunseling ini amat bersesuaian dengan individu yang
mengalami kesukaran, tidak puas hati atau bermasalah dalam tingkahlakunya.
Manakala menurut Gibson dan Mitchell (1981), kaunseling kelompok membawa maksud
satu proses dalam membantu klien menyesuaikan diri dengan perkara-perkara
seharian yang berkaitan perkembangan dan bagaimana memperbaiki perkembangan
itu. Pembaikan ini meliputi aspek tingkahlaku, hubungan peribadi, mengambil
perhatian berkaitan hal-hal jantina, nilai-nilai, sikap serta cara memilih
kerjaya dan kemahiran yang dibina.
Matlamat
utama bimbingan kelompok adalah murid dibantu untuk peningkatan akademik dan
interaksi diwujudkan di kalangan individu secara positif dan berkesan.
Pengurangan krisis dalam diri dan masalah-masalah disiplin yang timbul melalui
program pencegahan peringkat awal yang diwujudkan. Suasana yang ceria dan
seronok diwujudkan, budaya ilmu dijadikan sebahagian amalan harian murid-murid,
memberi kesedaran bahawa setiap murid adalah insan yang bersifat sosial. Mereka
perlu berganding bahu antara satu sama lain untuk membangunkan sesebuah Negara.
Bimbingan
kelompok juga lebih mementingkan suara majoriti, namun demikian ada juga
individu yang berani menyuarakan ideanya dan dipersetujui semua orang dalam
kumpulan. Individu-individu dalam kumpulan kelompok ini lebih mempercayai
rakan-rakannya daripada kaunselor (Cartwright
dan Zander, 1953). Hal ini kerana adanya jalinan perhubungan yang baik di
antara mereka. Pelaksanaan bimbingan kelompok di peringkat sekolah rendah
memerlukan kematangan fikiran dalam menjana idea. Peringkat umur yang sesuai
adalah dalam lingkungan antara 10 hingga 12 tahun atau murid yang berada di
tahap dua. Pemilihan umur dalam lingkungan demikian adalah kerana kanak-kanak
di peringkat umur ini dikira sudah matang. Malah dari segi aspek perkembangan
emosi, murid-murid ini dianggap boleh memahami perasaan orang lain berdasarkan
apa yang telah dilalui atau komunikasi di antara rakan serta masyarakat
sekeliling. Hasil pemahaman ini, murid-murid ini akan lebih bertanggungjawab
terhadap diri sendiri dan orang lain.
Seseorang
kaunselor perlu menguasai kemahiran profesional dengan lengkap untuk menangani sesi
bimbingan kelompok. Bimbingan kelompok adalah satu bentuk kaunseling yang
mencabar dan bersifat dinamik. Kumpulan bimbingan ini terdiri dari lima hingga
lapan orang di bawah bimbingan guru kaunselor. Dalam bimbingan kelompok ini
murid berkongsi masalah yang sama, berinteraksi dengan orang lain secara
konsisten dan mengenali satu sama lain. Interaksi ini meliputi perbincangan
masalah yang dihadapi dan berkongsi pengalaman. Melalui interaksi, perbincangan
dan kemudahan atau bantuan dari kaunselor masalah dihadapi dapat diselesaikan
oleh murid berkenaan. Bimbingan kelompok ini sangat berguna untuk pembelajaran
kendiri dan memberi pendedahan kepada murid berkongsi cara-cara yang berlainan
dan tindakan yang diambil oleh rakan-rakan dalam kumpulan.
Kebaikan
yang didapati dalam bimbingan kelompok terhadap murid ialah memberi kekuatan
dan bersifat lebih terbuka serta lebih kuat dan berkeyakinan, menolong memahami
diri sendiri sebagai individu dan memperkembangkan tahap kesedaran emosi.
Selain itu, kebaikan bimbingan kelompok ini juga dapat mengatasi manfaat yang
diperolehi semasa sesi kaunseling individu seperti murid-murid dapat mendengar
dan belajar daripada pengalaman dan idea rakan-rakan sebaya. Secara tidak
langsung akan mewujudkan komitmen dan semangat kekitaan terhadap kumpulan hasil
perkongsian pengalaman, masalah dan idea-idea yang hamper sama. Seterusnya,
memberi manfaat kepada murid membantu diri dan rakan sebaya dengan pembinaan
hubungan dalam kumpulan. Membentuk kefahaman mengenai individu-individu lain dalam
kumpulan dan memahami serta membantu diri sendiri. Hal ini dilakukan melalui
proses memberi dan menerima maklum balas juga merupakan faedah yang diperolehi
hasil dari sesi bimbingan kelompok.
Bimbingan
kelompok ini mendapat perhatian kerana di kalangan para guru pembimbing dan
kaunselor kerana pelaksanaannya yang amat berkesan dalam memberi kesedaran
kendiri, mewujudkan rasa lebih
bertanggungjawab bagi seseorang individu. Selain itu, melalui bimbingan
kelompok ini, dapat meningkatkan keyakinan diri, menonjolkan potensi diri, malah
dapat memajukan diri dan memberi bantuan kepada individu lain yang memerlukan.
Bimbingan kelompok ini juga dapat menjadikan seseorang individu itu berjaya
mengubah sikap atau tingkahlaku diri sendiri serta individu lain dengan
mengaplikasikan kemahiran, keyakinan dan bakat yang ada pada dirinya sendiri.
Justeru, bimbingan kelompok ini juga dilihat bagaimana sesuatu masalah
ditonjolkan dan setiap individu yang berada dalam kelompok ini bekerjasama
untuk cuba menyelesaikan masalah dengan perbincangan dan percambahan idea-idea
kumpulan.
Bimbingan
kelompok ini meliputi perkhidmatan bagaimana sesuatu aktiviti bimbingan
kelompok dan tunjuk ajar dirancang dan diselaraskan. Tujuan aktiviti ini
dirancang dan diselaraskan adalah untuk memperkembangkan dan menyuburkan konsep
kendiri yang bersifat kognitif, afektif, psikososial, jasmani, vokasional dan
pengetahuan dan penghayatan agama. Tujuan bimbingan kelompok ini disediakan
untuk menyesuaikan murid-murid dengan masalah disiplin yang dihadapi, pelajaran
dan sosial hasil dari cadangan murid-murid dari semasa ke semasa. Selain itu
bimbingan kelompok juga dapat membantu murid-murid menghadapi peperiksaan
seperti SRP, SPM dan STPM. Perkhidmatan ini adalah untuk membimbing murid-murid
yang bermasalah mempelajari subjek-subjek tertentu yang diambil untuk peperiksaan.
4.0 KESIMPULAN
Kemahiran asas bimbingan dan
kaunseling, bimbingan individu dan bimbingan kelompok amat memainkan peranan
dalam perkembangan dan pencapaian murid-murid dalam pembelajaran. Seseorang
guru perlu mempunyai kemahiran-kemahiran ini bagi memastikan proses pengajaran
dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Kemahiran-kemahiran ini penting bagi
mengesan masalah-masalah yang dihadapi murid dapat dicegah dan ditangani di
peringkat awal. Sekiranya masalah-masalah sosial, akademik dan kendiri
dibiarkan berterusan dan tiada bimbingan dan pemantauan oleh pihak sekolah,
murid-murid ini akan hilang arah tujuan serta rosak masa depan. Malah, ia akan
menjadi barah yang akan menyebabkan generasi muda kehilangan identiti,
kecelaruan emosi, kurang keyakinan dan sentiasa hilang semangat, kebosanan dan
lain-lain. Tidak mustahil situasi ini akan memberi kesan yang negatif kepada Negara
apabila munculnya generasi pelapis yang tiada jati diri, malas berfikir, tidak berketrampilan,
tiada daya kepimpinan, tidak bersemangat waja dan hilang semangat patriotik
kelak.
RUJUKAN
Ramlah
Hamzah & Lily Mastura Harun. (2006) Bimbingan
dan Kaunseling. Kuala
Lumpur;
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Dr.
Maznah Baba & Zainal Madon. (2003) Kaunseling
Individu. Kuala
Lumpur; PTS Publications
& Distributors Sdn. Bhd.
Mizan
Adiliah Ahmad Ibrahim & Halimatun Halaliah Mokhtar. (1995) Kaunseling
Individu. Shah Alam; Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Sapora
Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah
Md. Yusof. (2002) Kaunseling Individu.
Petaling
Jaya; Prentice Hall Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Wan
Abdul Kader Wan Ahmad. (1994) Kaunseling
Kelompok Berstruktur: Pengurangan
Kebimbangan
Bersosial. Kuala
Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ibrahim
Ahmad. (2002) Perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling di Sekolah Rendah.
Kuala
Lumpur; Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Dr.
Ragbir Kaur Joginder Singh. (2012) Panduan
Ilmu Pendidikan untuk DPLI Psikologi.
Kuala
Lumpur; Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Definisi Bimbingan dan Kaunseling (t.t & t.p).
Dicapai pada 26 Ogos 2012, daripada
http://kaunseling.wordpress.com/2008/08/27
http://kaunseling.wordpress.com/2008/08/27
Definisi Kaunseling Individu (t.t & t.p). Dicapai
pada 26 Ogos 2012, daripada
http://mas-himpunan1001.blogspot.com/2010/02
http://mas-himpunan1001.blogspot.com/2010/02
Kaunseling Individu & Kelompok (t.t & t.p).
Dicapai pada 23 Ogos 2012, daripada
http://bimbingandankaunselingipg.blogspot.com/2010/01
http://bimbingandankaunselingipg.blogspot.com/2010/01
Kaunseling Individu (t.t & t.p). Dicapai pada 23 Ogos
2012, daripada
http://kaunselingsktdh2.blogspot.com/2010/11
http://kaunselingsktdh2.blogspot.com/2010/11
Kaunseling Kelompok (t.t & t.p). Dicapai pada 22 Ogos
2012, daripada
http://www.oocities.org/asia/kaunseling4u/kaunselingkelompok.htm
http://www.oocities.org/asia/kaunseling4u/kaunselingkelompok.htm
Kaunseling Kelompok (t.t & t.p). Dicapai pada 21 Ogos
2012, daripada
http://alhakam-kaunseling.blogspot.com/2009/06
http://alhakam-kaunseling.blogspot.com/2009/06
Kemahiran Asas Kaunseling (t.t & t.p). Dicapai pada
21 Ogos 2012, daripada
http://bimbingandankaunseling.blogspot.com/2010/06
http://bimbingandankaunseling.blogspot.com/2010/06
Kemahiran Asas Komunikasi (t.t & t.p). Dicapai pada
15 Ogos 2012, daripada
http://hanisnur.blogspot.com/2009/04
http://hanisnur.blogspot.com/2009/04
Kemahiran Kaunseling Individu (t.t & t.p). Dicapai
pada 15 Ogos 2012, daripada
http://www.scribd.com/doc/25535725
http://www.scribd.com/doc/25535725
Penggunaan Kemahiran Asas Kaunseling (t.t & t.p).
Dicapai pada 15 Ogos 2012,
Bimbingan dan Kaunseling (t.t & t.p). Dicapai pada 15
Ogos 2012, daripada
http://bimbingandankaunselingipg.blogspot.com/
http://bimbingandankaunselingipg.blogspot.com/
Disediakan oleh : Nor Fazlina Bt Yusof
Tiada ulasan:
Catat Ulasan